Het einde van de wereld

1 oktober 2009 - Fisterra, Spanje

I did it, ik ben tot het einde van de wereld gestapt!  Mijn voetjes hebben me precies 2609 km ver gebracht en ze hebben dat heel goed gedaan.  Het is moeilijk om het echt te vatten.  Ik ben heel trots op de mensen hier rond me want ik heb hen zien afzien, soms heel erg zien afzien maar ze hebben het allemaal gehaald.  Dat heeft me weer geleerd dat de mens een sterk wezen is.  Maar voor mezelf is het moeilijk om uit te drukken hoe ik me voel. Als ik thuiskom ga ik eens rustig al mijn eigen verhaaltjes teruglezen en misschien dat het dan rustig kan bezinken.

Finesterra is wonderlijk mooi.  Het is het perfecte einde van mijn wandeltocht, aankomen aan de oceaan, voetjes in het water aan een mooi strand, sokken ritueel verbranden en een prachtige zonsondergang in het gezelschap van de caminovriendjes en een goede fles wijn. Morgen ga ik terug naar Santiago ( met de bus :-)) en zie ik nog een paar fantastische mensen terug die ik hier heb ontmoet en dan zaterdagmorgen ... naar huis!  Ik kijk er heel erg naar uit.  Deze reis was super maar nu begin ik aan een nieuw avontuur. En ik ga jullie allemaal terugzien, yipee!  Jullie mogen zeker nog 1 blogje van me verwachten met mijn nabeschouwingen en ik ga ook nog heel wat mooie beelden met jullie delen via dit medium.  Zo kunnen jullie ook nog wat nagenieten:-).  Tot gauw dus in cyberspace en in het echte leven! Dikke kus, X

1. josine:
    2 oktober 2009
    wow ik heb echt bewondering voor wat je gedaan hebt
    ook het lezen van je verhalen, telkens weer ....
    ik liep echt een stukje mee, in gedachten dan, niet fysiek ... dat laatste komt misschien er ooit wel eens van
    ben benieuwd naar wat fotokes
    groetjes en misschien tot snel
  2. Vincent:
    Gefeliciteerd!!!!!!
    We hebben de verhalen steeds met grote bewondering gevolgd, echt een super prestatie van je, wow!
    Heel veel plezier terug in Belgie!
    Groetjes uit Zwitserland,
    Vincent en Séverine
  3. ruth:
    2 oktober 2009
    Fantastisch meisje :-) wat een tocht.. ik heb met plezier je avonturen gevolgd.. en het lijkt ineens zo snel gegaan.. grappig.. weet je nog dat ik net voor mijn examen stond toen je vertrok?! awel de uitslag is pas deze week binnen, net zoals jij aangekomen..op hetzelfde moment.. en ook ik ben geslaagd! :-) ik heb nog meer bewondering voor je.. en je hebt me zeker geïnspireerd.. mss niet voor zo'n wandeltocht te maken, maar wel op één of andere manier een zoektocht naar mezelf.. ik ben super blij dat je avontuur meer dan geslaagd is..
    dikke kus..
  4. lut van namen:
    Proficiat Tonia

Via Berts ouders vernamen we het doel van je wandeltocht; we zijn blij dat je zonder problemen weer thuis komt als een herboren vrouw. Nog veel geluk in je leven en groetjes aan Bert(onze oudleerling van het KA !)
    Lut en William
  5. Tom (alias Kalekop):
    2 oktober 2009
    Dikke proficiat Toontje! Jij verdient dit jaar alvast de Nobelprijs voor Moed en Volharding! Prachtige ervaring moet het geweest zijn, en een schitterend moment als je na zo'n lange tocht in gezonde en euforische toestand je eindbestemming hebt bereikt. We zijn dik benieuwd naar uw foto's en ook de vele (nog) niet-vertelde verhaaltjes uit jouw pelgrimstocht...

Tot heel binnenkort,

Tom & Cathy
  6. vivi:
    2 oktober 2009
    proficiat is een banaal woord voor wat je gedaan hebt!!! Ik zou graag een straffer woord willen uitvingen. Graag zou ik in Uw schoentjes willen staan want je hebt een avontuur beleefd dat vele mensen zouden willen doen maar ze hebben de moet en de lef er niet voor. Ik hoop dat je hartje gelukkig is voor de toekomst. We zien ons nog wel he! nu moet je misschien beseffen wat je gedaan hebt en tot rust komen. vivi PS: Je bent een echte schrijfster geworden, ben een van de eerste dat je boek zal kopen.
  7. Wendy:
    3 oktober 2009
    Liefste zus,

Stapje voor stapje ben jij gelopen richting jezelf!

Nu nog één stapje naar het vliegtuig: richting ons.

Je blaakt van positieve energie. Je hebt gevonden wat je zocht. Houdt dit vast!

dikke kussen van je zus
  8. Dirk:
    4 oktober 2009
    Beste Tonia,
    Woorden van lof schieten meestal toch tekort, dus
    die vindt je hier niet, maar nu je grootse prestatie, met de talloze nieuwe ervaringen, de mentale verrijking, achter de rug is blijft ons maar één ding en dat is je een;

- héél warme en hartelijk "Welkom Terug Thuis"

te wensen. Tot hopelijk weldra.

Chris & Dirk
  9. Kroketje:
    4 oktober 2009
    Tonia,
    RESPECT !!!!! Je hebt het gehaald !! Gewoon fantastisch!!! Ik wil je zoveel positieve dingen zeggen maar woorden kom ik tekort!! Jammer dat je nu onderweg bent naar huis maar wat je hebt meegemaakt, draag je zeker mee op een speciaal plaatsje in je hart!!
    Tot 'thuis' .....
    xxxx

psje.
    Prik je 23/10/2009 voor ons VAB-avondje uit?
    We verwachten een 'stralende' Tonia !!
  10. Samira, Sulliman, Hamza en Bilal:
    5 oktober 2009
    Wow super, ik las de donderdagavond je sms met veel bewondering, echt waar Chapeau, pluimpje, hoop dat je goed thuis bent aangekomen in de armen van Bert en je voetjes is goe laten masseren, hihi
    Dikke proficiat van ons allen, hoop je snel terug te zien, kusjes en knuffels Sam
    XXXX
  11. Herman ( van Gonda ):
    9 oktober 2009
    Je moet niet alléén fier op de anderen zijn, maar vooral op jezelf. JIJ DEED HET : 2609 km stappen - de anderen zullen ook fier zijn opo hun prestatie - maar da's voor hen. . .
    Ik heb nog nooit gereageerd - ken je eigenlijk niet. Maar als ik dan zowat het hele verhaal gelezen heb dan is 'nen dikke proficiat toch echt wel op z'n plaats.
    Moeilijke momenten - natte momenten - hete momenten - MOOIE momenten : maar dat dan allemaal drie maanden lang
    Awel hé: hoedje af, een handzoen, en een diepe buiging ( nee: dat laat mijne rug niet meer toe : een gewone buiging )

Herman F
  12. Ribon Francois:
    21 oktober 2009
    Félicitations pour avoir parcouru un si long chemin. Merci pour la carte et tous les souvenirs sur un tout petit bout du camino.
  13. vergaerde maggy:
    12 november 2009
    we hebben elkaar ontmoet op de ravel niet ver van eghezee dank voor je kaartje ik bewonder wat je hebt gedaan. groetjes van maggy uit glimes
  14. MINNE Guy & Fabienne:
    15 november 2009
    Chère Tonia,
    Peux-tu encore nous faire parvenir les 6 photos prises à Saint-Jean-Pied de Port fin août dernier?
    Voici aussi l'adresse mail de Alain HUYBERECHTS: [email protected]; ainsi que celle de notre amie parisienne: [email protected]
    Un tout grand merci et encore toutes nos félicitations pour ton courage.
    Tot ziens!
  15. Lan:
    5 september 2010
    dag tonia

bijna een jaar verder zijn we nu.
    een jaar waarin je waarschijlijk weer gewoon in het normale leven aan het rondstappen bent.
    een jaar waarin je misschien belangrijke beslissingen hebt genomen, een jaar waarin je wellicht weer "gewoon" aan het werk bent gegaan.
    wij zijn zo benieuwd hoe het nu met je gaat en wat jouw (zoek)tocht je uiteindelijk heeft opgeleverd.
    zou je dat met ons willen delen?

vanuit een heel heet barcelona, maar volgende week gewoon weer drenthe, een warme groet.

lan en ilna