Kracht

1 augustus 2014 - Montefiascone, Italië

Bij mijn vertrek vanmorgen in Bolsena botste ik plots op tegen Frederique, de vrolijke Zwitser.  Hij zat op een terrasje te ontbijten samen met 2 Italiaanse pelgrims : Morena en Guillelmo.  Het was een fijn weerzien en meteen een fijne ontmoeting.  Guillelmo had me reeds gespot een paar dagen voordien toen ik blijkbaar in een supertempo voorbij hem geraasd was. “tik, tik .. tik tik en weg was ze”. Morena zei me, zonder me echt te kennen, dat ik een sterke vrouw ben.  Na een theetje samen, scheidden onze wegen zich, maar hun uitspraken bleven bij me.  Het deed me nadenken over kracht.  Begin dit jaar voelde ik me zeer zwak.  Ik was fysiek moe, emotioneel wat wankel en metaal niet heel scherp. Deze dagen voel ik me fysiek heel sterk. Vandaag heb ik 30 km gestapt op 6u, inclusief diverse pauzes, fotomomenten en een aantal flinke klims. Ik heb totaal geen last meer van spier- of andere pijnen en voel me lekker fit.  Dit heeft als aangenaam neveneffect dat ik ook mentaal en emotioneel lekker in mijn vel zit. De batterijen worden opgeladen op alle vlakken, fijn! Voor mij nog eens het bewijs dat die 3 domeinen met elkaar verbonden zijn en dat wandelen goed is voor lichaam, hoofd en ziel. “Nature says thou shalt keep the air, skate, swim, walk, ride, run. When you have worn out your shoes, the strength of the sole leather has passed into the fibre of your body. I measure your health by the number of shoes and hats and clothes you have worn out. He is the richest man who pays the largest debt to his shoemaker.~Ralph Waldo Emerson

De wandeling van vandaag werd ook extra leuk afgesloten met een warme duik in thermale baden, zalig.  La vitta blijft bella.