ontmoetingen

5 september 2011

Je kan niet over 'de weg' schrijven zonder het te hebben over de ontmoetingen onderweg. En we hebben weer heel wat inspirerende mensen ontmoet.  Zo is er Leon, de Brusselaar met de lichtjes in de ogen die een stuk van de route stapt uit dankbaarheid omdat hij kanker heeft overwonnen. Eva en Leonard zijn een stralend Duits koppel die zelf geïnspireerd werden door jongeren uit hun parochie om op de Camino te gaan. Zij zijn ernorm begaan met hun werk voor de kerk en vooral voor jongeren.  Heel mooi om te zien. En dan zijn daar Michel, Michel, Joel en Jean-Pierre.   Een aantal dagen geleden kwamen we deze 4 stuks tegen in een wei in de Aubrac.  3 Fransmannen en 1 Quebecois, vrienden voor het leven dat zag je meteen.  Met een tiental mensen stonden we een beetje verloren rond te kijken in de wei want we hadden al een tijdje geen vertrouwde rood-witte markering meer gezien.  Wat te doen, terugkeren?  Geen denken aan zei het 4-tal "on avance".  Vol vertrouwen leidden ze ons door divers weiden, rond beken, in de richting van een plaatstelijke boerin die ons de weg kon wijzen.

Sindsdien komen we het 4-tal overal tegen  en hebben we al menig pintje met hen gepakt en babbeltje met hen geslagen. De Franse Michel overwon een zware scheiding en kanker en stapt vol vertrouwen een nieuw leven tegenmoet.  Michel uit Quebec kwam in 2006 naar Frankrijk om van Arles naar Compostella te stappen en ontmoette onderweg de liefde van zijn leven.  Sindsdien woont hij parttime in Quebec en parttime in Frankrijk.  Joel is een ex-leraar wiskunde(op pensioen sinds 1 september) en ex-alcolieker.  15 jaar geleden ontwaakte hij uit een coma veroorzaakt door zijn gewoonte en besloot hij zijn leven te veranderen.  Sindsdien is zijn nieuwe drug het wandelen en  zijn droom het begeleiden va  alcoholverslaafden op de Camino op weg naar een nieuwe manier van leven.  En Jean-Pierre is de stille van verenigende kracht van het vriendengroepje.  Een wijze man met toch een serieus deugenieten-trekje.  Dat laatste hebben ze trouwens alle 4 :-)

En zo komen we diverse mensen tegen.  Ze vergezellen ons een stukje op onze weg en delen een stukje van hun leven met ons.  Genieten is dat!