Een wandelend gebed

23 juli 2014 - San Gimignano, Italië

Wandelen heeft naast het feit dat je lichamelijk in beweging bent, ook het effect dat er emotioneel en mentaal heel wat in beweging komt.  Je neemt heel wat waar in de buitenwereld ( prachtige dingen hier in Italië) maar ook uit je binnenwereld komen er dingen naar boven.  Dat laatste wordt soms nog bespoedigd door de ontmoeting met andere wandelaars.  Zo ontmoette ik een paar dagen geleden Ingeborg, een Duitse vrouw die net als ik in Lausanne was vertrokken.  Ze was samen met een paar vriendinnen gestart.  De eerste vriendin haakte al na 1 dag stappen af.  De 2e volgde na 3 dagen.  De reden hiervoor was dat Ingeborg heel erg vasthield aan haar eigen ritme en er ook opstond dat er niet gepraat werd tijdens het wandelen.  Ik vond dit in eerste instantie nogal hard en onvriendelijk van haar.  Tot ze me vertelde dat ze systeemtherapeute en sjamaan is.  Zij is met een zeer expliciete missie op weg.  Elke stap is een gebed vertelde ze me.  Een gebed voor een vrouwvriendelijke planeet, een gebed tegen de verdrukking en de verkrachting van vrouwen. Zij is al wandelend aan het bidden voor een aantal van haar cliënten, voor zichzelf en voor alle vrouwen in de wereld die onrecht werden aangedaan.  Krachtig!  Sindsdien ben ik me aan het afvragen wat mijn gebed is.  Wat betekenen mijn stappen?  Er woelt van alles in mijn binnenwereld sindsdien.  Wordt ongetwijfeld vervolgd.

1. Kroketje:
    4 augustus 2014
    Laat het binnenin maar eens goed waaien... Het zal je zeker antwoorden brengen. Ook jij stap er niet zomaar op los... ik weet dat je ook vooral met je innerlijke op weg bent om antwoorden te vinden. Ik hoop dat je de antwoorden ook zal vinden. x