Tour de France-gekte

15 juli 2009

Het gegeven Tour de France leeft hier een beetje, een beetje hard :-) Ik heb mijne compagnon Fabrice achtergelaten in Tonnerre. Toen we daar gisteren toekwamen en hij hoorde dat de Tour de France donderdag zou vertrekken, wist ik meteen dat ik vanaf vandaag zonder hem verder zou moeten. In elk dorp waar er een teken van leven was geweest de voorbije dagen had hij de mensen meteen aangeklampt om te horen wie er gewonnen had die dag. Ik mis hem wel, Fabrice. Hij is een echte clown en ik heb de voorbije dagen meermaals naar adem moeten happen omdat ik niet meer kon van het lachen. In Tonnerre was alles mooi versierd voor de start van de Tour, overal bloemen en fietsen. Ik dacht de gekte te zijn ontvlucht, maar hier in Chablis zijn ze precies nog gekker. Er worden vlaggetjes uitgedeeld langs de kant van de weg en alle hotels zitten vol. Ik heb dankzij mijn gidsje daarnet toch nog 2 Belgen en 1 Amerikaan kunnen helpen bij het vinden van een slaapplaats. En ik heb een stuk vertaald van het Frans naar het Engels voor de Franse radio. De camping staat hier ook vol met mobilehomes gevuld met mensen in fietserstenue. En dat allemaal om 5 minuten een paar fietsertjes te zien passeren. 't Is niet echt aan mij besteed, maar het is wel leuk om met al die fans te praten. Ze zitten vol vuur, Tour de France vuur.