De parochie als gastheer

1 juli 2014 - Orsières, Zwitserland

Ik slaap vannacht voor de 2e keer in een ruimte voorzien door de parochie, speciaal voor pelgrims. Beide plekken waren me aangekondigd als zeer eenvoudig (wat een echte pelgrim niet erg vindt, als ze maar een dak boven haar hoofd heeft). De 2 parochies bleken wel een iets andere visie op eenvoudig te hebben. In Martigny werd ik, na aanmelding, door een vrijwilligster opgepikt die me naar een studio zo'n 2 km buiten het centrum bracht. In de studio trof ik een salon, keuken, slaap- en badkamer en in de keukenkast allerlei spullen om spagetti te maken. De vrijwilligster was zo lief ook nog een broodje, chocola en abrikozen uit eigen tuin voor me mee te brengen. Gat in de boter! In Orstiere kreeg ik een soort van crea-zaaltje aangeboden naast de kerk. Er waren matrassen voor op de grond . . . en dat was het :-). Naar het toilet gaan diende te gebeuren in het publieke toilet aan de andere kant van het plein ( gelukkig zijn die superclean in Zwitserland). Meer dan een kattenwasje in diezelfde toiletten zat er vanavond niet in. Tja, pelgrims staan nu eenmaal niet bekent voor hun frisse geur:-).