De middeleeuwse pelgrim

6 augustus 2009 - Saint-Léonard-de-Noblat, Frankrijk

Overal op de weg, maar uitgesproken de laatste dagen, vind je sporen terug van de middeleeuwen. De architectuur, de geschriften, de kunstwerken maar vooral de verhalen zijn getuigen van dat tijdperk. In de middeleeuwen hebben miljoenen pelgrims de weg naar Compostella bewandeld en dat is iets waar elke hedendaagse pelgrim toch even bij stilstaat.  Vandaag de dag gaan mensen op weg om diverse redenen : avontuur, bezinning, sportiviteit, ...  In de de middeleeuwen ging men voornamelijk naar Compostella om boete te doen en zich te verzekeren van een plaatsje in de hemel. De rijken  betaalden zelfs anderen om het voor hen te doen. De omstandigheden waren toen ook lichtelijk anders. Geen boekje met uitgestippelde routes en duidelijke bewegwijzering maar kruisen die de weg aanduiden. Geen speciale wandelschoenen en gortex materialen maar sandalen. Geen sneldrogende t-shirts en afritsbare broeken.  Wel veel ziektes en rovers op de weg. Toch even iets anders dan de tocht waar ik zo van geniet.

1. Ilse D:
    12 augustus 2009
    Plop, daar verscheen een berichtje op mijn scherm en nieuwsgierig als ik was ... niet gewacht tot thuis maar even het werk opzij gelegd ;-)
    Heerlijk om via je blog toch een beetje mee te reizen. En plop, weer een berichtje ! Tot sebiet !
  2. Danny Braem:
    12 augustus 2009
    En heb ik daar recent toch wel een oud boekje over gevonden zeker, compleet met de 'prijzen' van de boetedoening en de ganse uitleg over wie voor hoelang waar naartoe moest. Maar jouw doel is ander, Tonia, en dat vind ik nog steeds knap! Ik buig nederig bij zoveel volharding.