veel mensen, veel verhalen

31 augustus 2009 - Estella, Spanje

Spanje is intens, zeer intens.  Na de rust van de Franse camino is het even een aanpassing om samen te zijn met zoveel mensen.  Maar de pelgrims zijn stuk voor stuk zeer interessante mensen.  Elke dag verzamel ik hun verhalen en verbreed mijn visie op de wereld.  Ik kan al de verhalen hier niet vertellen maar wil jullie toch een stukje meegeven.

Een van de mensen met wie ik veel tijd doorbreng is Pavel, een Pool die in Ierland werkt in de gehandicaptenzorg.  Hij stapt de Camino om voor zichzelf uit te maken of hij priester wil worden of hij een gezin wil stichten.  Hij is een echte clown met een oneindige hoeveelheid energie die enorm veel geeft aan anderen.  Uit zijn rugzak tovert hij altijd wel iets dat iemand kan gebruiken.  Ik discussier vaak met hem over de katholieke kerk, het gedrag van de paus, enz.  Enorm interessant!

Tom is een Ier die het grootste deel van het jaar in Nieuw Zeeland woont.  Hij is iemand die echt leeft in het nu en hij heeft zeer sprankelende ogen vol levenslust.  Ook iemand van wie ik veel kan leren.

Otto en Piet zijn 2 Zuid-Afrikanen die hun job als architect hebben opgegeven om in Europa te reizen en de camino te stappen.  Het was enorm boeiend om met hen te praten over het leven in Zuid-Afrika en hun visie op de toekomst van hun land.  En praten in het afrikaans is heel grappig.

Angela is een Duitse vrouw die hier is om het verdriet dat ze heeft rond haar stukgelopen huwelijk te verwerken. Ze heeft een enorme levenswijsheid en onze gesprekken gaan zeer diep.

En zo kan ik nog een tijdje verder gaan.  Ik ben blij dat ik hier stap en dat al deze mensen hun levenservaring met me willen delen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Op de Beeck Isolde:
    31 augustus 2009
    Hello Tonia,
    T'ja op deze wereld lopen alle mensen met hun persoonlijk verhaal, reuze is het wel van ze mee te leven op zo'n caminotocht.Gevoelens zullen er mischien deiper bij zijn op zo'n avontuur.Pas op hé, je kenend,leeft ze mee maar absorbeer ze niet voor uzelf!!!!!! Geniet er van,ik geniet echt van je vreugde op jouw blog. Groetjes, Isolde
  2. Christiaan:
    1 september 2009
    hey, Tonia'ke,

je geniet duidelijk van je avontuur héél mooi!
    Hier is de zomer letterlijk gedaan druilerige regen, beteuterde gezichtjes van eerste schooldag, oma's en opa's die weer klaar staan voor de opvang, spitsuren enz. Dus hier mis je niet echt véél, stress alom op de gezichten, althans op die die ik vandaag gezien heb!!!!
    Dus doe daar zeker je ding,geniet ervan,leer en ervaar zodat je ons later misschien wat kan helpen bij jouw ervaringen in levenslessen!!
    Greeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetzzzzzzz
    Chris.