Landschappen

15 juli 2014 - Piacenza, Italië

In de 19 dagen dat ik nu op wandel ben, ben ik al door een zeer divers landschap gestapt. Eerst de wijnvelden, het meer, de weilanden vol met koeienbel-gerinkel en de bergen in Zwitserland. Daarna de verdere uitloop van de bergen, de occasionele tuin ( daar ben ik ook wel eens per ongeluk in beland ) en de rijstvelden in de Po-vlakte die de laatste dagen meer en meer overgingen in mais-, tarwe- en tomatenvelden. De constante factor deze laatste week was de rivier de Po. Een rivier die we vaak via bruggen hebben overgestoken, die we gisteren zijn overgevaren en de we vandaag hebben doorwaad. Daneli is een man die al sinds 1992 pelgrims oppikt aan een ponton speciaal voor hen, om ze dan terug aan land te zetten vlak bij zijn huis. Om dit te doen moet je Danelli een dag op voorhand bellen om het uur van oppikken te bespreken. Voor 10 euro krijg je een bootritje van een kwartier in een speedboot en een besparing ettelijke kilometers te voet. Onze kapitein heeft een zeer groot, dik, rood boek waarin al de pelgrims die kiezen voor de oversteek, netjes worden opgetekend. Fijne ervaring! Vandaag waren er 2 keuzemogelijkheden wat de route betreft : of langs de drukke weg Piacenza binnengaan of door een hopelijk droogstaande tak van de rivier. Op weg naar optie 2 kregen we de waarschuwing dat het moeilijk zou zijn omdat er, door het slechte weer van de laatste weken, nog steeds water door de rivier stroomde. We zijn eens gaan piepen en hebben het er toch op gewaagd. Het was zalig om midden in de rivier te staan met rond ons heel wat actieve vogelfamilies. Mooi! In de lanschappen was ik nog bijna al die pitoreske dorpjes en mooie steden vergeten. Piacenza is daar zeker een voorbeeld van. De Italianen kennen wat van cultuur. Tegen de achtergrond van deze mooie stad nam ik afscheid van Paul om de trein te nemen richting Fornovo, aan de voet van de Apennijnen. Nog maar 3 nachtjes slapen en dan kan ik mijn superventje en mijn lieve zus in de armen sluiten, yipee!! Ze komen naar Lucca dus ik wil dan wat dichter in de buurt van de kust zijn. Morgen terug flink klimmen geblazen. Goed want het buikje dat in de Alpen aan het verdwijnen was is er trots terug na al die zalig lekkere Italiaanse gerechten, pizza's en gelato's. Tja, ik ben hier om te genieten he :-).

1. Wendy:
    15 juli 2014
    plezant verhaal! Looks like you are enjoying it! Ik wil een fotoke zien van mijn zusje in de PO (woordspelingske) lekker die gelato's!
  2. Bart:
    16 juli 2014