De echte pelgrimsherberg

5 september 2009 - Tosantos, Spanje

De Camino is veel veranderd in 4 jaar tijd. Het is allemaal veel commerciëler, veel toeristischer geworden.  Dit heeft als voordeel dat het leven van een pelgrim veel confortabeler is geworden. In de albergues vindt je nu ook wasmachines en droogkasten en soms zelfs een zwembad.  Nadeel is dat de Camino een stuk van zijn authenciteit en charme is verloren.  Vandaag logeer ik echter in een herberg waar nog de echte pelgrimssfeer hangt. Slapen op een matje op de grond in een gezellige ruimte, koude douches (iets minder leuk), samen koken ( sla en linzensoep) en daarna een dienst in de huiskapel/meditatieruimte. Dit laatste gebeurde in 4 talen ( Engels, Spaans, Frans en Italiaans) en iedereen las in zijn eigen taal een pelgrimswens voor.  Je voelde de solidariteit tussen alle nationaliteiten in de ruimte hangen. ( mooi : een Pools meisje uit Auswitch en een Duitse jongen hebben heel de avond samen zitten lachen).  Onze gastheer sprak ook over de echte pelgrim.  Een echte pelgrim is volgens hem iemand die nederig is.  Iemand die niet vraagt maar dankbaar is voor wat hij/ zij op zijn/haar weg vindt.  Een echte pelgrim houdt van een simpel leven. En dat is mijn leven al bijna 3 maanden lang.  Alles wat ik moet doen is wandelen, de ene voet voor de andere zetten.   En die voeten brengen me naar de mooiste plaatsen, ook vandaag weer.  Heuvelachtige landschappen, intense kleuren ( rode aarde, witte wegen, gele heuvels) en schilderachtige dorpjes. Ik geniet nog steeds intens van elke dag en zal dat zeker blijven doen de 600 km die me nog resten :-)

1. Miek:
    8 september 2009
    Jij bent een supervrouw! Nog even en ik mag je weer platknuffelen!

Dikke kus
  2. Lan:
    Dag Tonia,

Nog 600 km? Het is niet te geloven; toen wij jou daar zagen zitten in de Chambre d' Hôtes in Villeneuve au Chene had je zo'n beetje de eerste 600 km net gelopen.
    Het leek ons nog zo ver weg en we vroegen ons af hoe het jou verder zou vergaan.
    En nu, al die kilometers verder en al jouw verhalen lezend weten we zoveel van je, lijkt het soms alsof we stukjes met je mee hebben gelopen en hopen wij dat het jou, die op een keerpunt in haar leven stond, ook dat gaat brengen wat jij had gewenst. Nog 600 km die jou resten, en dan?

Warme groeten uit Tynaarlo, Drenthe, Nederland,

Lan en Ilna
  3. Catrien:
    Hoi Tonia,

We vinden het zo fijn voor je dat je blijft genieten van deze tocht. Door deze site lopen ik ook een stukje mee. Dank je wel voor de mooie verslagen en indrukken. Ook hier thuis wordt ik daar blij van.
    Veel plezier nog op de laatste 600 km
    groetjes catrien en hans
  4. Robby Magnien:
    9 september 2009
    Hey Tonia!

Dankbaar zijn met wat je tegenkomt op je weg is een zeer mooie gedachte...
    Ik las vandaag toevallig een quote, en ik dacht eigenlijk onmiddellijk aan jou.
    "To put everything in balance is good, to put everything in harmony is better."
    Ik denk dat je wat dat betreft al goed bezig bent!
    :-)

Ik kijk er al naar uit om je terug te zien.
    Gebruind en al!
    Take care