Contrasten

4 september 2009 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Gisterennacht sliep ik in de refugio municipal van Najera.  96 mensen in 1 ruimte verdeeld over stapelbedden met zeer dunne matrasjes die zeer dicht tegen elkaar staan.  Koude douches ( 4 douches voor 96 mensen dus aanschuiven was de boodschap), toiletten zonder toiletbril, omfrisse geurtjes die overal in de ruimte rondzweven en nadat de lichten uitgingen een geweldig snurkconcert.  Vanmorgen hoorde ik dan ook heel wat klaagzangen aan over een slechte nachtrust.  Bibi heeft daar gelukkig geen last van gehad.  Met mijn oordoppen in vertrek ik deze dagen heel snel naar dromenland.  Ik hou eerljk gezegd wel van de refugios.  Er heerst altijd een gezellige drukte en een zomerkampgevoel.

Vandaag ziet mijn slaapplaats er lichtelijk anders uit.  Angela, een lieve pelgrimvriendin en een van de slachtoffers van een slechte nachtrust, besloot me te trakteren op een nachtje in het poepchique Paradorhotel in Santa Domingo de la Calzada.  Ik vond het eerst moeilijk om zo´n luxecadeau te aanvaarden maar ben nu heel blij dat ik op haar uitnodiging ben ingegaan. Ik heb net een zalig warm bad genomen en heb me leker laten gaan met alle flesjes die hier staan ( conditioner, bodylotion, eau de toilet), het bed is lekker zacht ( ik heb al een zalig siesta´tje gedaan) en vannacht zal ik mjn oordoppen niet nodig hebben.  Maar of ik vannacht beter zal slapen dan gisteren weet ik nog niet.  Zal ik de snurkers niet missen? :-)

1. Greet:
    5 september 2009
    Hey Toniaatje, ik heb eens gegoogled naar jouw hotel en je moet eens lezen: "...The town was named after a priest who dedicated his life to help and assist the pilgrims travelling to and from Santiago de Compostela in Galicia.
    His burial place became a centre of devotion and pilgrimage and through the centuries there have been many reports of miracles happening near his tomb..."
    Dit is toch wel zeker dé stad om zo'n pelgrimhulp ter accepteren en jouw mirakeltje heeft zich nu ook weer voorgedaan ;-)
    Geniet er dus met volle teugen en zonder schuldgevoel van! 't Is je namelijk historisch gezien, meer dan gegund en 'meant to be' - kus
  2. wendy verlinden:
    7 september 2009
    hey Tonia
    'k wil enkel maar zeggen: goe bezig! Super knap, formitastisch, ... - woorden schieten te kort om mijn waardering voor wat je doet te omschrijven. En wat een schrijverstalent heb je - 't is erg aangenaam om je verslagen te lezen. Hou vol!
    groetjes