Een avondje in Baskenland

24 augustus 2009 - Ostabat-Asme, Frankrijk

Aan het kruispunt van Gibraltar komen 3 wegen samen, Le Voie de Vezelay, die ik heb bewandeld, Le Voie de Tours en de populaire Voie du Puy.  Dit betekende dat we ons opeens in het gezelschap van diverse andere pelgrims bevonden (onder wie de eerste Belgische pelgrims die ik op mijn weg heb gevonden/3 zeer sympathieke Walen uit Namen). Reden voor een feestje!  Leef je even mee in : 14 pelgrims rond een tafel, een gastvrouw die licht loenst en ons in de watten legt met plaatselijke specialiteiten, een gastheer met een baskische baret, een flinke buik en een stem als een kanon. De 14 zingen uit volle borst mee met de gastheer en laten ondertussen de wijn rijkelijk door hun kelen vloeien (om hun kelen te smeren natuurlijk :-)).  De Bakische taal en de Franse taal worden 1 en iedereen rond te tafel verbroedert en verzustert.  Een voorproefje voor wat er op me wacht in Spanje.

PS :  Omdat de ontmoetingen een zeer belangrijk stuk van de reis uitmaken voor me heb ik besloten om niet de, meer eenzame, Camino Del Norte te nemen maar ga ik terug de Camino Frances doen.