Afsluiter

11 september 2011

Op de trein naar huis gisteren moest ik denken aan een gesprek dat ik had met Arlette had over de kookpotten in een gîte communal een paar dagen geleden.  Arlette is een zeer charmante Française die haar echtgenoot recent verloor na een slepende ziekte.  Zij hoopt op de weg wat duidelijkheid te krijgen over haar toekomst.

Op haar vraag of het nodig is om in de richting van Compostella te stappen om antwoorden te krijgen op belangrijke levensvragen, is het antwoord volgens mij negatief.  Er zijn zovele manieren om naar binnen te keren en zovele wegen om te bewandelen.  Wat wel zo is, is dat een tijdje rondstappen en je overgeven aan de prachtige natuur een mens ongelooflijk deugd doet. En het leuke van de Camino is de kameraadschap en verbondenheid met de andere pelgrims.  Het gemeenschappelijke doel, de neuzen in dezelfde richting, bindt mensen zeer snel met elkaar. Het feit dat er zoveel georganiseerd wordt voor pelgrims maakt dat je ook vrij comfortabel op avontuur kan gaan. Wendy vertelde me dat ik haar heb laten zien hoe je echt onbezorgd kan leven en ik moet zeggen dat me dat raakte.  Ik ben heel blij dat ze dat ervaren heeft en wie weet kan ik dit ook anderen laten ervaren in de toekomst.  Want dat de weg me nog steeds lonkt is een vaststaand feit :-)

Als afsluitertje een waarheid die we onderweg vonden : "Dans la silence et la solitude on n'entend plus que l'essentiel".

1. Lan:
    En dan zit het erop.
    Volgen konden we je wel, maar iets melden lukte helaas niet van ons vakantie-adres in Italië. Internet was bijzonder daar.
    Hoe dan ook, opnieuw genoten van je belevenissen, jullie belevenissen, en van de wijsheden die we iedere keer opnieuw uit je stukjes halen. Fijn dat je opnieuw wilde delen.
    Wij nu nog een week in Frankrijk en daarna ook weer aan het werk.
    Wij wensen jou succes met je nieuwe opleiding en lieve groeten, uiteraard ook voor Bert.
  2. Kroketje:
    11 september 2011
    Ik weet wel zeker dat, ook al was het korter dan de vorige keer, het jullie erg veel deugd heeft gedaan en jullie 'opgeladen' terug THUIS mogen komen......
    én dan gaan we elkaar hopelijk snel terug zien hé :) :)
    Benieuwd naar je verhalen en de kleine details!
    xxx
    croquetje
  3. Chris Baetens:
    13 september 2011
    Dag Tonia,
    Als vriendin van je schoonouders werd ik gebrieft over je nieuwe tocht. Uit de wijze woorden en filosofische bespiegelingen leid ik af dat zo'n queeste een mens inderdaad loutert en wijzer maakt. Draag de ervaringen mee en laat ze de rest van je leven zinvoller maken...