Rome zien en niet sterven

4 augustus 2014 - Rome, Italië

Rome was overweldigend.  Zoveel indrukken. Het is een stad die je niet in 1 dag even snel kan bezoeken.  We hebben enkele hoogtepunten  zoals het Colosseum en Forum Romanum kort aangeraakt maar het hoogtepunt voor de pelgrims was voor ons toch ook het hoogtepunt : de Sint Pietersbasiliek. Dit is de plaats waar je als pilgrim je tocht eindigt en waar je ook je laatste stempel voor je credentiale ontvangt en een mooi document dat stelt dat je de tocht vervolledigt hebt.  De basiliek zelf is prachtig en we hebben het nog aangevult met een bezoek aan het Vaticaans museum inclusief de sixtijnse kapel.  Dit alles was indrukwekkend, groots, veel, uitputtend. Ik vrees dat er niets anders op zit dan terug te komen naar Rome :-). Het bezoek was veel te kort.  Ik wil nog uren door het Museum dwalen zodat ik details beter in me kan opnemen.  Ik wil me op de grond van de basiliek zetten en alles rustig op me laten inwerken.  Ik wil dwalen door de straten en genieten van de culinaire geneugten van Rome.  Ik wil ….blijven wandelen.  Gelukkig eindigen tochten zoals deze niet echt, ze veranderen alleen van vorm.  Straks ben ik pelgrim in downtown Hoboken en gaat het avontuur gewoon verder … mijn eigen praktijk opstarten, mijn thesis (waar ik op deze reis heel wat stof voor verzamelt heb) schrijven, mijn uitdagende job terug opnemen en heel, heel veel boeiende, lieve, fantastische mensen terugzien en ontmoeten.  Ik heb er zin in!

1. Lisette:
    8 augustus 2014
    Bedankt voor uw mooie reisverhalen.
    Waarom ben jij geen schrijfster geworden? ( is nog niet te laat )
    Nu zullen er in Berchem twee vrienden van ons blij zijn dat alles goed verlopen is maar ze zijn tevens ook super trots !
    Groetjes
    Lisette
  2. Chantalle:
    8 augustus 2014
    Een dikke dank-je-wel! Het was iedere keer weer uitkijken naar een nieuw verhaal. Ik zal het missen.
    Ben ook vol bewondering om wat je aandurft. Een sterke vrouw ... zeker weten!
    Lieve groet en hopelijk tot een volgend reisverhaal/project
  3. Diane:
    8 augustus 2014
    Dank je wel Tonia, om je te mogen volgen op je reis. Ik heb genoten van je verhalen. Ik wens je een behouden thuiskomst met je rugzak vol ervaringen.
  4. Ilse:
    Tonia, bedankt om je tocht met ons te delen. Ik kijk uit naar je terugkomst! Daar moeten we zeker ene op gaan drinken ;)
  5. Kroketje:
    11 augustus 2014
    P R O F I C I A T je hebt het pelgrimsbestaan goed doorgemaakt. Danke om al je indrukken te delen. Blij dat de Tonia die ik ken, toch overal steeds mee om de hoek blijft kijken. En inderdaad: sterke vrouw, schrijfster vanuit de buik, mooi in het leven staan en ook de liefde steeds in je omgeving dragend. Fijn dat je dit alles gedeeld hebt. Het allerbeste met het realiseren van je nieuwe frisse ideeën x dikke kus